راهنمای جامع خرید تلویزیون

4.3/5 - (6 امتیاز)

در این مقاله تحت عنوان راهنمای خرید تلویزیون قصد داریم در مورد مسائل مهمی که در خرید تلویزیون باید به آن توجه کنید صحبت کنیم.  شرکت های معتبر در صنعت تلویزیون سالانه دهها مدل جدید و به بازار عرضه می کنند. انتخاب یک مدل از یک برند در میان این همه مدل جدید کار راحتی نیست. اکثر مشتریان خرید خود را بر دو مبنای سایز و قیمت تلویزیون انجام می دهند. این در حالی است که به فاکتور های دیگه مثل کیفیت ساخت، پنل، کیفیت تصویر و امکانات تلویزیون توجهی ندارند. یا شاید اطلاعات دقیق از آن ندارند.

چقدر برای خرید تلویزیون می خواهید هزینه کنید؟

خیلی از مشتریان بعد از تحقیقات فراوان، مدل تلویزیون مد نظر خود را انتخاب می نمایند. اما بعد از متوجه شدن قیمت آن کالا، از خرید خود صرف نظر می کنند. پس اول بازه قیمتی خرید خود و بودجه مورد نظرتان را مشخص کنید. در این صورت می توانید بر مبنای میزان هزینه ای که در نظر دارید، بهترین برند و مناسب ترین مدل را انتخاب کنید.

فاکتورهای مهم انتخاب تلویزیون

مهم ترین ویژگی هایی که برای خرید یک تلویزیون مناسب باید در نظر بگیرید

  • کیفیت نمایش تصاویر
  • انتخاب سایز مناسب تلویزیون
  • نکات فنی نظیر سرعت رفرش تصاویر
  • میزان روشنایی نمایشگر
  • سطح کنترالست
  • رزولوشن
  • وضوع رنگ نمایشگر

رزولوشن چیست؟

یکی از مهمترین فاکتورهایی که تعیین کننده کیفیت تصاویر یک تلویزیون است، رزولوشن آن می باشد. شاید شنیده باشید که بطور مثال یک نمایشگر دارای رزولوشن 1080 در 1920 است. معنی این اعداد در واقع تعداد پیکسل هایی است که یک نمایشگر در سطح افقی یا عمودی خود نشان می دهد. هر قدر این اعداد بزرگتر باشند وضوح و کیفیت تصاویر بالاتر خواهند بود.

کیفیت تصاویر

باید توجه داشته باشید که کیفیت تلویزیون های پرفروش به دو دسته FULL HD و  ULTRA  HD  تقسیم می شوند. البته ناگفته نماند که TV هایی با کیفیت تصویر  بالاتر هم روانه بازار شده اند.

کیفیت SD

صفحه های نمایش SD مربوط به تلویزیون های قدیمی می باشند که دارای وضوع تصویر بسیار پائین تری نسبت به دستگاه های پیشرفته امروزی بودند. به طور مثال تصاویر فیلم هایی که به صورت DVD های قدیمی در اختیار داشتیم با رزولوشن 720 در 480 پیکسل ساخته می شدند. به منظور دیدن این ویدیو ها با استفاده از کابل HDMI تغییر در افت کیفیت تصاویر نخواهید داشت. اما تلویزیون های نسل جدید که اغلب دارای کیفیت HD هستند دستخوش تغییرات بزرگی از این نظر شدند.

کیفیت تلویزیون

کیفیت HD

تلویزیون های HD‌ (High Definition) که بیش از یک دو دهه است که وارد بازار شده اند دارای کیفیت تصاویر بسیار خوب با صدای دیجیتال شفاف می باشند. قابلیت HD در تلویزیون ها به کاربر این امکان را می دهد که بتوانند فیلم ها را در قالب widescreen (سینمایی) مشاهده کنند. در TV هایی با کیفیت HD علاوه بر تصاویر با کیفیت، صدای بسیار قوی، شفاف و واضحی نیز در اختیار خواهید داشت.

کیفیت Full HD

فرمت تصاویر تلویزیون های فول اچ دی ۱۰۸۰ پیکسل نیز می باشد که بالاترین حد کیفیت تصاویر را به نمایش می گذارد. بطوریکه امکان دیدن کوچکترین جزئیات در یک تصویر را خواهید داشت. رزولوشن TV های فول اچ دی، 1920 پیکسل به صورت افقی و 1080 پیکسل در جهت عمودی می باشد. برای استفاده از این کیفیت تصویر در این تلویزیون ها لازم است از کابل HDMI‌استفاه کنید. ضمن آنکه برای آنکه تصاویر به درستی و با بالاترین کیفیت نمایش دهند، بایستی نسبت تصاویر آن دستگاه 16:9 باشد. اما تلویزیون هایی که نسبت تصاویر انتخابی آنها 4:3  باشد قابلیت نمایش تصاویر با کیفیت Full HD را نخواهند داشت.

کیفیت 4k

مطابق با تکنولوژی های حال حاضر دنیا در ساخت تلویزیون های پیشرفته، صفحه نمایش 4K بهترین انتخاب و بالاترین کیفیت نمایش تصویر در یک تلویزیون است. این دستگاه ها دارای کیفیت تصویر حتی بالاتر از تلویزیون های فول اچی دی می باشند و پیکسل های بسیار بیشتری در همان قاب را به نمایش می گذارند. البته در نظر بگیرید معیار اصی تعیین کننده کیفیت یک تلویزیون تنها تعداد پیکسل های صفحه نمایش نخواهد بود.

کنتراست  در تصویر تلویزیون چیست؟

علاوه بر تعداد پیکس ها، کنتراست نیز عامل مهمی در کیفیت تصویر می باشد. نرخ کنتراست به قدرت تشخیص نقاط روشن و تیره یا سیاه یک تصویر در صفحه نمایش گفته می شود. هر چه میزان کنتراست صفحه نمایش شما بیشتر باشد، کیفیت تصاویر نیز بالاتر خواهد بود. ضمن آنکه تلویزیون هایی که کنتراست بالاتری دارند، چشم بیننده را  هنگام دیدن تصاویر از نزدیک کمتر اذیت می کنند.

کنتراست تلویزیون چیست

انتخاب سایز تلویزیون

قدم دوم سایز تلویزیون مد نظر شما می باشد. باید بسته به محل نصب تلویزیون خود در منزل یا محل کار، همچنین نوع کاربری آن، سایز مناسب و پیدا کنید. در این قسمت انواع سایز های استاندارد تلوزیون ها و ابعاد انها را به سانتی متر آماده کرده ایم :

ابعاد تلویزیون بر اساس اینچ

ابعاد تلویزیون بر حسب سانتی متر

32″

39.5 (ارتفاع) – 70 (عرض)

40″

49.7 (ارتفاع) – 88.3 (عرض)

43″

53.3 (ارتفاع) – 95.1 (عرض)

49″

60.9 (ارتفاع) –108.9 (عرض)

50″

62.2 (ارتفاع) – 110.4 (عرض)

55″

68.3 (ارتفاع) – 121.4 (عرض)

60″

74.4 (ارتفاع) – 132.5 (عرض)

65″

80.7 (ارتفاع) – 143.5 (عرض)

80″

99.3 (ارتفاع) – 176.7 (عرض)

85″

105.6 (ارتفاع) – 187.7 (عرض)

توجه به متراژ محل نصب تلویزیون و فاصله آن با چشم بیننده

یکی از عوامل مهمی که در هنگام انتخاب سایر مناسب تلویزیون باید در نظر بگیرید، ابعاد و متراژ سالن مورد نظر شما برای قرارگیری تلویزیون است. زیرا ابعاد محل قرار گیری تلویزیون، تعیین کننده فاصله چشم بیننده از TV است. این موضوع بسیار مهم است. به ویژه برای منزل و محل کار باید فاصله استاندارد را در نظر بگیرید. تا هم تصاویر را با کیفیت تر و بهتر ببینید و هم به چشمان شما آسیبی وارد نشود.

انتخاب سایز تلویزیون

برای اینکار می توانید از جدول فاصله های استاندارد بر اساس ابعاد تلویزیون که در زیر آورده ایم استفاده کنید:

سایز به اینچ

فاصله  استاندارد تا چشمان شما

32″

1.2 متر

40″

1.6 متر

43″

1.7 متر

49″

1.9 متر

50″

2 متر

55″

2.2 متر

60″

2.7 متر

65″

2.9 متر

80″

3.5 متر

85″

4.2 متر

قابلیت ها و امکانات تلویزیون

تلویزیون های هوشمند که اصطلاحا به آنها تلویزیون های اسمارت نیز گفته می شود، به اینترنت WiFi وصل می شوند. در نتیجه می توانید با اتصال به اینترنت بازی و اپلیکیشن های کاربردی بسیاری را دانلود کنید و استفاده نمائید. همچنین با کمک مدل های هوشمند خواهید توانست امکان پخش تصویر دستگاه هایی مانند تبلت و گوشی و لپ تاپ بر روی دستگاه خود را داشته باشید.

امکانات و قابلیت های تلویزیون

البته تلویزیون های سامسونگ حتی روی دستگاه های غیر اسمارت خود نیز امکانات miorring را تعبیه کرده اند. بطوری که شما می توانید تصویر کامل گوشی های سامسونگ خود را بدون نصب برنامه، به تلویزیون متصل نمائید. گوشی های همراه غیر سامسونگی را با نصب برنامه smart view می توانید استفاده کنید. از دیگر قابلیت های یک تلویزیون مناسب ورودی ها و خروجی های یک تلوزیون است که از پورت های پرکاربرد می توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

  • پورت usb
  • پورت hdmi
  • پورت فیبر نوری

تعداد این پورت ها و درگاه ها در هر مدل تلویزیونی متغییر است. اگر برای مثال شما به حداقل 3 پورت USBنیاز دارید حتما موقع خرید به آن توجه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی و کیفیت ساخت تلویزیون، شامل جنس بدنه و پایه تلویزیون ها می شود. در بعضی موارد و محصولات برخی شرکت ها مشاهده شده است که اصلا عنصر زیبایی در طراحی دستگاه سنجیده نشده است. اکثرا در مدل های خارجی شاهد کیفیت ساخت بالاتر و زیبایی بیشتر در طراحی تلویزیون ها هستیم. البته امروزه بسیاری از شرکت های ایرانی تولید کننده تلویزیون نظیر Snowa نیز طراحی زیبایی مشابه با محصولات خارجی دارند.

مطلب پیشنهادی: بهترین برندهای تلویزیون در ایران

امیدوارم که با مطالعه مقاله ی راهنمای خرید تلویزیون بتوانید تصمیم بهتری در انتخاب و خرید گرفته و تلویزیون مناسب را انتخاب کنید. همچنین جهت مشاوره می توانید از طریق نظرات و یا تماس تلفنی با کارشناسان فروشگاه لوازم خانگی افشار هوم در ارتباط باشید. این مجموعه نمایندگی فروش برندهای برتر ایرانی و خارجی تلویزیون در ایران می باشد. بنابراین می توانید محصول مورد نظر خود را با مناسب ترین قیمت به همراه خدمات ارسال به سراسر کشور تحویل بگیرید.

سوالات متداول
  • تفاوت کیفیت های HD و FULL HD در چیست؟
    تفاوت این دو گروه در تعداد پیکسل های به کار رفته در تلویزیون است که در کیفیت HD تصاویر ۷۲۰p را با رزولوشن ۱۲۸۰ × ۷۲۰ پیکسل به شما نمایش می دهد. در  تلویزیون‌ های Full HD تصاویر ۱۰۸۰p را در ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل نشان می‌دهند.
  • ارتباط تعداد پیکسل و وضوح تصویر در چیست؟
    درواقع هرچه تعداد پیکس های صفحه نمایش بالاتر باشد، وضوح تصویر نیز به همان مقدار بالاتر خواهد بود.
  • تلویزیون با کیفیت 4K  به چه معناست؟
    تلویزیون 4K یعنی دستگاه مورد نظر دارای 3،840 پیکسل افقی و 2.160 پیکسل عمودی است. کلمه 4K یک اصطلاح به معنی 4 برابر کیفیت 1080 است که با عنوان Ultra HD معروف است.
6 دیدگاه در “راهنمای جامع خرید تلویزیون
  • ۱۳۹۸-۱۲-۱۸ at ۱۱:۳۳ ب٫ظ
    Permalink

    مرسي ازتون

    Reply
    • ۱۳۹۸-۱۲-۱۹ at ۶:۳۴ ب٫ظ
      Permalink

      زنده باشید

  • ۱۳۹۹-۰۲-۱۱ at ۱:۳۴ ق٫ظ
    Permalink

    اگه ويديو در مورد كوانتوم و سري q هم صحبت كنيد عالي ميشه

    Reply
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۷ at ۶:۰۸ ب٫ظ
    Permalink

    سلام ممنون ميشم قيمت ايكس وئژن ٤٩ اينچ مدل ٧٤٥ رو بفرماييد

    Reply
  • ۱۴۰۰-۰۶-۱۲ at ۹:۱۹ ب٫ظ
    Permalink

    عالی

    Reply
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *