دمای آب مناسب شستشوی لباس

5/5 - (2 امتیاز)

برای یک شستشوی عالی و بی نقص در ماشین لباسشویی یکی از گزینه های قابل توجه و مهم انتخاب دمای مناسب آب است ، که در واقع برای اینکه شستشو و لکه بری به بهترین شکل انجام شود و به ایاف لباس های شما آسیبی وارد نشود باید بدانید که برای هر نوع و جنس الیافی چه برنامه شستشویی و با چه میزان دمای آبی استفاده کنید.

دمای آب مناسب برای شستشوی البسه

قبل از اینکه سراغ نحوه تشخیص اینکه چه دمایی برای شستشوی لباس ها مناسب است باید بدانید که درحالت کلی میزان دمای آب به سه دسته تقسیم می شود:

  • آب سرد ( با دمای 10 تا 30 درجه سانتی گراد )
  • آب ولرم ( دمای ما بین 30 تا 45 درجه سانتی گراد )
  • آب داغ ( با دمای بالای 50 درجه سانتی گراد )

تنظیمات دمای مناسب آب لباسشویی

البته این دسته بندی به صورت کلی عنوان شده و در مدل ها و برند های مختلف لباسشویی ها  این میزان به صورت تنوع بیشتر و دقت بیشتر ارائه میشود.

فروشگاه افشار هوم نماینده فروش ماشین لباسشویی های پاکشوما با امکان ارسال در سراسر کشور

برای توجیه بهتر در این مقاله قصد داریم با سوال ها ی متداول و پاسخ به انها به نتیجه گیری بهتر برسیم :

آب سرد برای شستشوی لباس

آب سرد در لباسشویی مناسب لباس هایی با الیاف ظریف ، حساس و رنگ های جیغ کاربرد دارد ، در این نوع شستشو با دمای آب کم آسیبی به الیاف لباس های شما وارد نمیشود ، از دفرمه شدن و تغییر حات پارچه لباس شما جلوگیری میشود و در نتیجه مصرف برق به شدت کاهش پیدا میکند .

آب ولرم برای شستن البسه

آب ولرم و یا آب با دمای متوسط  که دمای آن بین 30 تا 45 درجه سانتی گراد است یک دمای پرکاربرد است و باتوجه به اینکه میزان کمتری نسب به دمای داغ برق مصرف میشود بسیار متداول تر است .

معمولا این دمای آب برای شستشو ها و الیاف های مختلف مناسب است اما در واقع این دما بیشتر برای لباس های با الیاف ضخیم و محکم  مثل شلوار جین  و لباس هایی که دارای چاپ هستند مناسب است .

این دمای آب علاوه بر لکه بری بیشتر نسبت به آب سرد میزان قابل توجهی از چروک شدن لباس ها جلوگیری میکند و میتوان گفت دمای آب تا 40 درجه برای الیاف های غیر حساس مثل استات  ، ویسکوز، انواع لباس های پشمی و پلی استر نیز مناسب است.

دمای آب مناسب شستشوی لباس

آب داغ برای چه لباس هایی مناسب است؟

آب داغ که دمای آن بالای 50 درجه سانتی گراد است میتواند انواع چربی ها ، لکه ها را از بین ببرد و از ایجاد حساسیت پوستی نسبت به آنزیم های پودر شستشو جلوگیری کند  ، اما همین آب داغ اگر برای الیاف مناسب استفاده نشود باعث آسب به بافت پارچه ، کوتاه و جمع شدن و یا از بین رفتن رنگ لباس های رنگی و غیر نخی شود.

در استفاده آب داغ در ماشین لباسشویی مصرف برق دستگاه افزایش چشم گیری دارد و نکته ی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به هیچ عنوان لباس های رنگی و غیر نخی را با آب داغ نشویید.

نکات شستشوی درست لباس با ماشین

جدا از معرفی انواع دما برای شستشوی لباس ها در لباسشویی و انواع الیاف های مختلف لباس ها باید به نکات زیر نیز توجه ویژه ای اشته باشید:

چک کردن لیبل لباس ها قبل از شستشو

قبل از اینکه اقدام به شستشو و انتخاب برنامه شستشوی مناسب (لینک به مقاله برنامه شستشو) کنید حتما لیبل ویا تگ لباس ها را بخوانید ، چون در لیبل لباس ها نحوه شستشو و دمای مناسب برای آن الیاف ذکر شده که با رعایت آن پارچه لباس شما آسیب نمیبیند.

لکه بری قبل از شستشو

اگر لباسی که قصد شستشوی آن را با ماشین لباسشویی دارید دارای لکه است اگر بتوانید آن لکه را به کمک دست و مواد لکه بری از بین ببرید میتوایند به شستشوی لباسشویی کمک بزرگی کرده باشید و نیازی به دمای بالا آب و مصرف برق بیشتر نیست.

توجه به دمای آب

به این گزینه نیز باید توجه داشته باشید که دمای آب زمانی که وارد دیگ لباسشویی میشود شاهد 10 درجه کاهش است ، این امر برای دما های آب زیر 15 درجه باعث میشود که شستشو به درستی انجام نشود . پس حتما در مواقع خاص دمای آب لباسشویی را کنترل کنید.

خیس کردن لباس ها قبل از شستشو

اگر بتوانید برای لباس هایی که لکه های زیاد و عمیقی دارند قبل از انداختن داخل لباسشویی چند ساعت در آب سرد بندازید و اجازه دهید تا کامل خیس شوند بسیار مفید است ، چون آب سرد باعث میشود که لکه های قوی نیز سست شوند و عملی مانند پیش شستشو انجام شود.

شوینده مناسب

به موضوع شوینده ها نیز توجه داشته باشید که پاک کنددگی مواد شوینده که در لباسشویی استفاده میکنید رابطه مستقیم با دمای آب دارد ، یعنی پاک کنندگی مواد شوینده در دمای ی مختلف آب متفاوت است و در رمای آب پایین تر قدرت شوینده ها نیز کاهش میابد و با افرایش دمای آب این قدرت بیشتر میشود.

مشخصات فنی و نقد بررسی ماشین های لباسشویی دوو را در این بخش مشاهده کنید.

دمای مناسب شستن لباس با ماشین

نتیجه گیری :

شما میتوانید با انتخاب دمای آب مناسب و آگاهی از الیاف لباس هایی که قرار است شستشو شود از آسیب دیدگی الیاف پارچه و رنگ لباس هایتان جلوگیری کنید .دمای آب 30 تا 40 درجه میتوانید کمترین آسیب به لباس های شما را وارد کند و در نهایت نیز برق مصرفی زیادی در لباسشویی شما به همراه نخواهد داشت ، و مواد شوینده و پودر های آنزیم دار میتوانند به خوبی در این دما ی آب حل شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *